Allmänna bestämmelser och villkor
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor ska följande definitioner gälla:
Betänketid: den tid inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller en näringsverksamhet och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren;
Dag: kalenderdag;
Varaktighetstransaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tiden;
Varaktig databärare: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
Modellformulär: modellformuläret för ångerrätt som görs tillgängligt av entreprenören som en konsument kan fylla i när han vill utöva sin ångerrätt.
Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;
Distansavtal: ett avtal enligt vilket, inom ramen för ett system som organiseras av entreprenören för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet, exklusiv användning görs av en eller flera tekniker för distanskommunikation;
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och entreprenören har samlats i samma rum vid samma tidpunkt.
Allmänna villkor: entreprenörens nuvarande allmänna villkor.
Artikel 2 - Entreprenörens identitet
Briters
Kraijenhoffstraat 137A, 1018RG AMSTERDAM;
E-postadress: help@briters.se
Handelskammarens nummer: 70238642
Btw-identificatienummer: NL858207801B01
Artikel 3 - Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan entreprenör och konsument.
Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan inspekteras i entreprenörens lokaler och de kommer att skickas gratis till konsumenten så snart som möjligt på begäran.
Om distansavtalet ingås elektroniskt, i motsats till föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kan texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett enkelt sätt på en hållbar databärare. Om detta inte är rimligt möjligt kommer det, innan distansavtalet ingås, att anges var de allmänna villkoren kan granskas elektroniskt och att de kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt på konsumentens begäran.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, skall andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och, i händelse av motstridiga allmänna villkor, kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest gynnsam för honom.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle helt eller delvis är ogiltiga eller har förlorat sin giltighet, ska avtalet och dessa villkor i övrigt fortsätta att gälla och den aktuella bestämmelsen ska utan dröjsmål genom ömsesidig överenskommelse ersättas med en bestämmelse som så nära som möjligt motsvarar innebörden av den ursprungliga.
Situationer som inte anges i dessa allmänna villkor ska bedömas "i andan" av dessa allmänna villkor.
Oklarheter om tolkningen av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra allmänna villkor ska tolkas "enligt andemeningen" i dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor, skall detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Erbjudandet är utan förpliktelse. Entreprenören har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna och / eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören.
Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte vara en anledning till ersättning eller uppsägning av avtalet.
Bilder av produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Entreprenören kan inte garantera att de visade färgerna exakt matchar de verkliga färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till godkännandet av erbjudandet. Detta gäller i synnerhet:
o priset inklusive skatter;
o eventuella fraktkostnader
o på vilket sätt avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som är nödvändiga för detta;
o huruvida ångerrätten är tillämplig eller inte;
o metoden för betalning, leverans och fullgörande av avtalet;
o Tidsfristen för att acceptera erbjudandet, eller den period inom vilken näringsidkaren garanterar priset;
o Storleken på avgiften för distanskommunikation om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga grundavgiften för det använda kommunikationsmedlet;
o huruvida avtalet kommer att arkiveras efter det att det ingåtts, och i så fall på vilket sätt det kan konsulteras av konsumenten;
o På vilket sätt konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera de uppgifter som han lämnat i samband med avtalet och, om så önskas, korrigera dem;
o Eventuella andra språk än nederländska på vilka avtalet kan ingås;
o de uppförandekoder som näringsidkaren omfattas av och det sätt på vilket konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder elektroniskt, och
o den minsta löptiden för distansavtalet i händelse av en utökad transaktion.
Artikel 5 - Avtalet
Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i detta.
Om konsumenten har godtagit anbudet på elektronisk väg, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av godtagandet av anbudet på elektronisk väg. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av entreprenören kan konsumenten upplösa avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt ska entreprenören vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer entreprenören att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder. Vänligen se våra sekretessvillkor https://goo.gl/t7T9NG.
Entreprenören kan - inom rättsliga ramar - informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, liksom om alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om entreprenören på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att bifoga särskilda villkor för genomförandet, samtidigt som han anger skäl.
Entreprenören kommer att inkludera följande information med produkten eller tjänsten till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare:
besöksadressen för entreprenörens etablering där konsumenten kan gå med klagomål;
Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva ångerrätten, eller, i förekommande fall, tydlig information om att vara undantagen från ångerrätten;
Information om garantier och befintliga eftermarknadstjänster;
De uppgifter som anges i artikel 4.3 i dessa allmänna villkor, såvida inte näringsidkaren redan har lämnat dessa uppgifter till konsumenten innan avtalet fullgörs;
kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är obestämt.
Vid en varaktighetstransaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
Varje avtal ingås på suspensiva villkor om tillräcklig tillgänglighet av de relevanta produkterna.
Artikel 6 - Ångerrätt
Vid leverans av produkter:
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att upplösa avtalet utan att ange skäl i 30 dagar. Denna reflektionsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som i förväg utsetts av konsumenten och gjorts känd för entreprenören.
Under reflektionsperioden kommer konsumenten att hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han kommer bara att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt kommer han att returnera produkten till entreprenören med alla levererade tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i originalskick och förpackning, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som tillhandahålls av entreprenören.
Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att göra detta känt för näringsidkaren inom 30 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten måste meddela detta med hjälp av modellformuläret. När konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt måste han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, t.ex. med hjälp av ett avsändningsbevis.
Om kunden inte har uttryckt sin önskan att använda sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till entreprenören efter utgången av de perioder som nämns i punkterna 2 och 3, är köpet ett faktum.
Vid leverans av tjänster:
Vid leverans av tjänster har konsumenten möjlighet att lösa upp avtalet utan att ange skäl under minst 30 dagar, med början på dagen för avtalets ingående.
För att utnyttja sin ångerrätt kommer konsumenten att följa de rimliga och tydliga instruktionerna från entreprenören vid tidpunkten för erbjudandet och/eller senast vid leveransen.
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, ska han bära högst kostnaderna för returförsändelsen.
Om konsumenten har betalat ett belopp kommer entreprenören att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter återkallelsen. Detta är under förutsättning att produkten redan har mottagits tillbaka av entreprenören eller att avgörande bevis för fullständig retur kan presenteras. Entreprenören har också rätt att dra av fraktkostnaderna från det belopp som ska återbetalas. Detta belopp kan variera per land.
Artikeln behöver inte vara i sitt ursprungliga skick, men återstoden måste levereras snyggt. Konsumenten har rätt att prova produkten först. Om man inte är nöjd med funktionen kan resten returneras inom 30 dagar.
Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätten
Entreprenören kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutandet av ångerrätten är endast giltigt om näringsidkaren tydligt angav detta i erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingicks.
Uteslutande av ångerrätten är endast möjligt för produkter
som skapades av entreprenören enligt konsumentens specifikationer;
som är tydligt personliga till sin natur
som inte kan returneras på grund av deras natur;
som förstör eller åldras snabbt;
vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll;
för enskilda tidningar och tidskrifter;
för ljud- och videoinspelningar och datorprogramvara där konsumenten har brutit förseglingen.
för hygieniska produkter för vilka konsumenten har brutit förseglingen.
Uteslutande av ångerrätten är endast möjligt för tjänster
som rör boende, transport, restaurang- eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
vars leverans påbörjades med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen löpte ut;
som rör vadslagning och lotterier.
Artikel 9 - Priset
Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar på grund av förändringar i momssatser.
I motsats till föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är riktpriser kommer att nämnas i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade regler eller bestämmelser.
Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har fastställt det och:
de är resultatet av lagstadgade bestämmelser eller bestämmelser, eller
konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prisökningen träder i kraft.
De priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster inkluderar moms.
Alla priser är med reservation för tryck- och sättfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och sättningsfel. I händelse av tryck- och sättfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten enligt det felaktiga priset.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och/eller användbarhet och de befintliga lagstadgade bestämmelserna och/eller statliga förordningar på det datum då avtalet ingicks. Om så avtalats garanterar näringsidkaren också att produkten är lämplig för annat än normal användning.
En garanti från näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de juridiska rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren på grundval av avtalet.
Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter ska rapporteras till entreprenören skriftligen inom 4 veckor efter leverans. Retur av produkterna måste vara i originalförpackningen och i nytt skick.
Entreprenörens garantiperiod motsvarar fabrikens garantiperiod. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas ultimata lämplighet för varje enskild tillämpning av konsumenten, eller för råd angående användning eller tillämpning av produkterna.
Garantin gäller inte om:
o Konsumenten har själv reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;
o De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller behandlats i strid med entreprenörens instruktioner och/eller på förpackningen;
o Bristen är helt eller delvis ett resultat av bestämmelser som införts eller kommer att införas av regeringen angående arten eller kvaliteten på de använda materialen.
Artikel 11 - Leverans och genomförande
Entreprenören kommer att vidta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av produktbeställningar och vid bedömning av förfrågningar om tillhandahållande av tjänster.
Leveransplatsen är den adress som konsumenten har gjort känd för företaget.
Med förbehåll för vad som anges i punkt 4 i denna artikel kommer företaget att utföra accepterade beställningar med lämplig hastighet men senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har gått med på en längre leveransperiod. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. Konsumenten har i så fall rätt att häva avtalet utan kostnad. Konsumenten har inte rätt till någon ersättning.
Alla leveransvillkor är vägledande. Konsumenten kan inte härleda några rättigheter från något av de nämnda villkoren. Överskridande av ett villkor ger inte konsumenten rätt till ersättning.
I händelse av upplösning i enlighet med punkt 3 i denna artikel kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter upplösningen.
Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer entreprenören att göra ett försök att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det att anges tydligt och begripligt att en ersättningsartikel levereras. Med ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returfrakt skall bäras av entreprenören.
Risken för skada och/eller förlust av produkter vilar på entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en representant som utsetts i förväg och gjorts känd för entreprenören, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.
Artikel 12 - Varaktighet transaktioner: varaktighet, uppsägning och förnyelse
Uppsägning:
Konsumenten får när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den tidsbegränsade perioden, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Konsumenten får säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:
o sägas upp när som helst och inte begränsas till att sägas upp vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
o sägas upp åtminstone på samma sätt som de ingicks av honom;
o alltid säga upp med samma uppsägningstid som entreprenören har fastställt för sig själv.
Förnyelse:
Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av produkter eller tjänster kan tyst förlängas med samma varaktighet som det tidigare avtalet, förutsatt att konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal mot slutet av förlängningen med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast tyst förlängas på obestämd tid om konsumenten kan säga upp avtalet när som helst med högst en månads varsel och högst tre månaders varsel om det gäller ett avtal om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar eller tidskrifter men mindre än en gång per månad.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter genom introduktion (prov- eller introduktionsabonnemang) fortsätter inte tyst och upphör automatiskt i slutet av prov- eller introduktionsperioden.
Avtalstid:
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten efter ett år säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och skälighet talar emot uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.
Artikel 13 - Betalning
Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den betänketid som avses i artikel 6.1 har börjat löpa. Vid ett avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna period efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.
Konsumenten har skyldighet att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsuppgifter som tillhandahålls eller nämns till entreprenören.
I händelse av att konsumenten inte betalar har entreprenören rätt, med förbehåll för lagliga begränsningar, att återkräva produkten och debitera de rimliga kostnader som tidigare meddelats konsumenten.
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
Näringsidkaren har ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och hanterar klagomål i enlighet med detta klagomålsförfarande.
Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas in till entreprenören fullständigt och tydligt beskrivet inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt bristerna.
Klagomål som lämnas till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid, kommer entreprenören att svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.
I händelse av klagomål bör en konsument först vända sig till entreprenören.
Ett klagomål avbryter inte entreprenörens skyldigheter, såvida inte entreprenören skriftligen anger något annat.
Om ett klagomål anses vara motiverat av entreprenören kommer entreprenören, efter eget gottfinnande, antingen att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.
Artikel 15 - Tvister
Avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor avser regleras uteslutande av nederländsk lag med sin affärsplats i Maastricht. Även om konsumenten är bosatt utomlands.
Wienkonventionen om försäljning gäller inte.
Artikel 16 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser
Tilläggsbestämmelser eller bestämmelser som avviker från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste registreras skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra dem på ett tillgängligt sätt på en varaktig databärare.